Znaczenie marketingu internetowego w wyszukiwarkach stale rośnie, tak jak zwiększa się świadomość istnienia tego obszaru. Niestety wiele osób, począwszy od dziennikarzy piszących artykuły o marketingu a skończywszy na osobach z tej branży, myli lub używa zamiennie pojęcia takie jak: SEM, SEO, PPC. Konieczne więc wydaje się
wyjaśnienie poszczególnych pojęć, a tym samym uregulowanie nomenklatury branży.
Co to jest SEM?
SEM czyli skrót od angielskich słów Search Engine Marketing (dosłownie:
marketing w wyszukiwarkach) oznacza działania marketingowe, które wiążą się z
internetowymi wyszukiwarkami. Oparty jest na strategiach promocyjnych, mających za zadanie poprawienie widoczności danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Ta forma promocji jest idealna dla każdego biznesu, gdyż nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Search Engine Marketing, czyli SEM to słowo zawierające w sobie dziesiątki pojęć, nazw usług i produktów.
W książce „Marketing internetowy w wyszukiwarkach” pojęcie SEM zdefiniowane zostało poprzez pokazanie do czego SEM tak naprawdę służy. Funkcjonowanie serwisu internetowego jest bezcelowe, jeśli prawdopodobieństwo znalezienia go przez potencjalnego klienta lub użytkownika jest znikome. Marketing internetowy w wyszukiwarkach ma więc za zadanie poprawienie dostępu użytkownika do serwisu poprzez zwiększanie jego widoczności w wyszukiwarkach .
SEM = SEO + PPC
SEM jest bardzo szerokim pojęciem odnoszącym się do wszystkiego, co związane jest z marketingiem w samych wyszukiwarkach internetowych.
Zarówno SEO jak i PPC powodują uzyskanie wysokiego ruchu w Internecie. PPC przyczynia się do szybkiego pozyskania zainteresowanych użytkowników, z kolei SEO jest zdecydowanie dłuższym procesem ale darmowym. Właściciel strony we własnym zakresie może zadbać o optymalizację witryny i, w przeciwieństwie do PPC, nie uiszcza się opłat za obecność w wynikach wyszukiwania na dane słowa klucz. Na marketing w wyszukiwarkach internetowych składa się ostateczne zastosowanie obu usług, których głównym zadaniem jest wzrost konwersji na stronie internetowej.
Promocja w wyszukiwarce internetowej odbywa się przede wszystkim za pomocą
tych dwóch kategorii. Za sprawą SEM wyszukiwarka staje się pewnego rodzaju kanałem komunikacji między firmą a potencjalnym klientem, który coraz częściej poszukuje informacji w świecie wirtualnym.
Marketing w wyszukiwarkach ma na celu spowodowanie, aby strona internetowa danej firmy, po wpisaniu kluczowych słów, znajdowała się na możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Korzyści z SEM
Z całą pewnością dużą przewagą kampanii SEM jest możliwość spersonalizowania swojej reklamy bezpośrednio do użytkowników, którzy w szczególny sposób mogą zainteresować się ofertą firmy. W praktyce oznacza to, że jeżeli dany użytkownik wpisze w wyszukiwarce frazy kluczowe, znajdzie nie tylko go interesujące, ale dodatkowo nad wynikami wyszukiwania pojawi się również reklama odpowiadająca wpisanym w wyszukiwarkę słowom kluczowym. Jako przykład można podać wpisanie frazy „trampki”. W wynikach wyszukiwania pojawi się reklama, mająca charakter typowo informacyjny i ściśle dotyczący wpisanych wcześniej słów. Ułatwia to użytkownikom znalezienie poszukiwanych informacji.
Do najważniejszych zalet przedstawionych powyżej działań
marketingowych należy zaliczyć:
- targetowanie polegające na ustalaniu profilu osobowościowego grupy potencjalnych odbiorców; w związku z powyższym w trakcie projektowania reklamy jest możliwość spersonalizowania jej a dzięki temu zachodzi duże prawdopodobieństwo, że reklama trafi do pożądanej grupy osób,
- atrakcyjność reklamy, którą należy rozumieć przez to, że reklama “nie razi” w oczy; ma to dodatkową wartość w przypadku pozycjonowania, gdyż wielu internautów w ogóle nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia a mimo to odnosi ona sukcesy; dzięki temu strona wzbija się w wynikach wyszukiwania,
- efektywność, czyli korzystny stosunek poniesionych kosztów do efektów; co ważne, istnieje możliwość prostego sprawdzenia efektywności w panelu Google a w oparciu o wyniki można uruchomić kolejną, efektywniejszą i wyedukowaną kampanię reklamową.
Podsumowując należy podkreślić, że obecnie SEM jest jednym z najskuteczniejszych
sposobów dotarcia do wybranej grupy docelowej użytkowników Internetu
SEM na rynku polskim
Każdy reklamodawca wie, że obecność marki w wyszukiwarkach internetowych jest koniecznością dla skutecznej promocji firmy. W celu dotarcia do konkretnej grupy użytkowników, reklamodawcy stosują m.in. narzędzia SEM.
Od wielu lat zauważalne są wzrosty wydatków serwisów internetowych w zakresie SEM. Reklama w Internecie odgrywa coraz większą rolę w kampaniach marketingowych firm zarówno w Polsce, jak i na świecie. Nakłady na reklamę online w Polsce wzrosły o 14% r/r do ponad 3 mld zł w I-III kw. 2018 r., wynika z badania IAB AdEx, realizowanego przez IAB Polska wspólnie z PwC . Ogromną rolę w rozwoju rynku reklamowego odgrywa reklama mobilna. Z każdym rokiem reklamodawcy zwiększają nakłady finansowe na reklamę wideo online i działania w social media.
Liderem w zakresie dynamiki wzrostów SEM pozostaje reklama graficzna. Marketing w wyszukiwarkach zajmuje około 40% udziału w rynku reklamy internetowej. W Polsce SEM rośnie szybciej, aniżeli pozostały rynek reklamy internetowej.
SEM dźwignią reklamy online
Kampanie SEM cieszą się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców i właścicieli serwisów internetowych ze względu na niskie koszty realizacji. W przeciwieństwie do innych form promocji są dostępne nie tylko dla dużych firm o solidnym zapleczu finansowym, ale również dla małych i średnich przedsiębiorstw.
W tworzeniu odpowiednich strategii wykorzystywana jest między innymi
popularność określonych słów kluczowych. Dla każdej branży można dobrać słowa kluczowe, które trafnie ją charakteryzują i ułatwiają odbiorcom wyszukanie strony.
Skuteczność SEM jest często wyższa niż w przypadku reklam innego rodzaju ze względu na socjologiczne zmiany związane z rozwojem technologii. Decydują o tym:
- powszechny dostęp do Internetu,
- aplikacje na urządzenia mobilne,
- popularność mediów społecznościowych.
Perspektywy dla SEM
Z każdym rokiem w Polsce rośnie liczba przedsiębiorców decydujących się na digitalizację swojego biznesu, co w wielu przypadkach niesie ze sobą otwieranie kolejnych sklepów internetowych lub stron oferujących konkretne usługi. W roku 2013 liczba sklepów internetowych wynosiła około ponad 21 tysięcy, natomiast w 2018 już blisko 31 tysięcy.9 Właściciele takich serwisów zaczęli dostrzegać konieczność bycia widocznymi w sieci – zaś jednym z warunków tego jest dostosowanie się do aktualnych trendów i algorytmów wyszukiwarek internetowych.