UX Chojrak

Audyt UX

Twój serwis jest w potrzebie, a Ty masz dość przydługich i nudnych raportów? 

Moje audyty UX skupiają się na tym, co istotne w prostej i zjadliwej formie

Tylko 3 kroki

Jak zamówić audyt UX?

Zgłoszenie

Zgłoś swoją stronę do audytu UX przez formularz kontaktowy lub mejlowo. W przypadku dodatkowych pytań będziemy mogli się zdzwonić.

Wycena

W ciągu 24h przekażę wycenę i termin realizacji do akceptacji. Opcjonalnie po tym kroku możemy spisać umowę na wykonanie audytu.

Odbiór

W ustalonym terminie otrzymasz raport w PDF raz z fakturą VAT za wykonaną usługę. Każdy mój klient ma prawo do zgłoszenia ew. uwag i 1 bezpłatnej rewizji audytu.

Wycena nawet w 6h!

Cena audytu UX

Każdy audyt ux podlega indywidualnej wycenie. Cena audytu zależy od wielkości Twojego serwisu i zakresu, który chcemy sprawdzić.

Przed wyceną analizuję wstępnie Twoją stronę, żeby trafnie ocenić czas potrzebny na pełny audyt.

Ile realnie kosztuje audyt UX?

Przykładowy cennik audytu UX

Audyt UX one-pagera lub 1 widoku
od 280 zł
Audyt UX strony usługowej
od 1120 zł
Audyt UX e-commerce
od 2500 zł
Audyt UX portalu
od 2500 zł
Audyt UX aplikacji mobilnej
od 3500 zł
Audyt UX rozwiązań phygital
od 6000 zł
Wygląd raportu, bo chcesz wiedzieć, za co płacisz!

Przykład PDF raportu z audytu UX

Posiadam wiele różnych formatek do raportów z przeprowadzenia audytu użyteczności strony

Co zawiera audyt UX

Każdy raport z audytu UX zawiera:

  • Tytuł znalezionego problemu,

  • opis problemu z UX występującego na Twojej stronie www,

  • status wykrytego problemu z usability,

  • lokalizacje występowania problemu,

  • ilustrację znalezionego błędu,

  • szczegółowy opis sugerowanego przeze mnie rozwiązania,

  • ilustrację przedstawiającą przykład wdrożenia rekomendacji. Czasem odwołuję się do Twojej konkurencji, czasem przygotowuję makiety,

  • moje dane kontaktowe.

FAQ

Audyt UX – pytania i odpowiedzi (FAQ)

Najczęściej zadawane mi pytania odnośnie audytu UX.

Szczegółowy raport z audytu UX, który będzie zawierał moje rekomendacje pod kątem użyteczności do wdrożenia na stronie.

Pewnie, że tak. Napisz do mnie, a podeślę próbkę raportu audytu UX z przykładowymi błędami.

Od tygodnia do dwóch tygodni. Przeprowadzanie audytu UX zależy od wielkości serwisu i liczby obszarów do ulepszenia, które muszę uwzględnić.

Przeciętny audyt UX zajmuje mi około tygodnia. Może się jednak zdarzyć, że będę obłożony – wówczas Cię poinformuję.

Wszystkie. Unikaj audytów, które rozliczają Cię za zbadany element serwisu.

Sam audyt usability tego nie zagwarantuje. Audyt UX zapewni Tobie rekomendacje, które przyczynią się do zwiększenia użyteczności serwisu i polepszenia wrażeń i doświadczeń odwiedzających. Pamiętaj, że twoja strona www nie zacznie sprzedawać, jeżeli w pierwszej kolejności nie dopracujesz swojej oferty i nie będziesz dostarczać wartości swoim klientom. Nawet najlepszy interfejs nie zapewni sukcesu, jeżeli nie będzie za tym kryć się korzyść dla klienta końcowego.  

Zdecydowanie sklepy internetowe. Przeprowadziłem audyty UX dla blisko setki stron e-commerce z różnych branży – elektroniki, odzieży, księgarni internetowych, a nawet internetowych sklepów erotycznych czy z olejkami CBD. Żadna tematyka nie jest mi straszna 🙂

Tak, audyt UX przeprowadzany jest zarówno na wersji mobile jak i desktop w przypadku stron i sklepów internetowych.

Jeżeli chcesz przeanalizować tylko jedną wersję strony www, daj znać, bo będzie to miało wpływ na cenę.

Przeprowadziłem analizę użyteczności strony dla Shopera, PrestaShop, Magento 2,  WooCommerce, Skyshop, Redcart, Comarch, oraz autorskich rozwiązań.

W przypadku sklepów internetowych platforma e-commerce nie ogranicza możliwości analizy użyteczności strony. Warto jednak zastanowić się nad możliwościami zmian technicznych.

Po audycie UX nic jak tylko wdrażać zmiany 🙂 Jeżeli potrzebujesz sprawdzonego web developera, być może będę w stanie kogoś polecić. Wszystko zależy od technologii, w jakiej stworzony jest Twój serwis. 

Wdrożenie rekomendacji z audytu UX leży po Twojej stronie. Jestem do dyspozycji, jeżeli w trakcie wdrażania zmian urodzą się dodatkowe pytania.

Po wdrożeniu zmian z audytu UX zwykle rekomenduję przeprowadzenie badania UX. Można do tego podejść na kilka sposobów. Jednym z nich jest ocena wprowadzonych zmian dzięki testom użyteczności. Jeśli jednak wolisz cyferki, możemy najbardziej kluczowe zmiany przetestować w eksperymencie A/B.

Gdybyśmy mieli być poprawni pod kątem nazewnictwa, usługa powinna nazywać się audytem użyteczności. Poza specjalistami mało jednak kto posługuje się tą nazwą. Przyjąłem nazwę audyt UX z uwagi na wyszukiwalność tej frazy w Google.

Znajdowane problemy

Jakie problemy znajduję podczas audytu UX?

Podczas analizy użyteczności strony internetowej rozróżniam problemy na błędy krytyczne, błędy istotne oraz błędy niskie. W szczegółowym raporcie krytyczne problemy umieszczam na samym początku, ponieważ to one najmocniej wpływają negatywnie na usability (użyteczność) Twojej strony.

Status niski

26%

Status istotny

44%

Status krytyczny

30%
Docelowi odbiorcy

Dla kogo audyt UX?

Designerzy

Projektanci interfejsów korzystają z audytu UX, aby ocenić, czy ich projekty są zgodne z założeniami, czy są intuicyjne dla użytkowników.

Przedsiębiorcy

Audyt UX pomaga przedsiębiorcom zrozumieć, jakie doświadczenia oferowane są klientom, co jest kluczowe dla budowania lojalności i powtarzalności biznesu.

Managerowie

Menedżerowie produktu wykorzystują wyniki audytu UX do oceny, czy produkt spełnia oczekiwania rynku i zdefiniowanych celów biznesowych.

Deweloperzy

Audyt dostarcza informacji dotyczących wydajności i responsywności interfejsu, co pozwala deweloperom na optymalizację kodu i zwiększenie efektywności aplikacji.

Sytuacje audytogenne

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?

Porzucenia koszyka

Klienci rezygnują z zamówienia w trakcie jego realizacji.

Niska konwersja

Masz ruch, ale strona ma niską konwersję i nie wiesz, dlaczego.

Nowa strona

Chcesz dowiedzieć się, czy z nową stroną wszystko jest w porządku.

Negatywne opinie

Klienci zgłaszają, że z procesem lub stroną coś jest nie tak, ale nie wiesz, co dokładnie..

Zakres

Czego dotyczy audyt UX?

Audyt UX obejmuje analizę dostępności i użyteczności określonych funkcji w kontekście realizacji celów użytkownika na Twojej stronie internetowej. Podczas audytu użyteczności strony ocenie podlegają takie elementy jak:  

  • nawigacja, 
  • treść zawarta na stronie, 
  • komunikaty kierowane do użytkowników, 
  • obsługa błędów na stronie, 
  • responsywność serwisu, 
  • design graficzny, 
  • spójność elementów szablonu. 

 

Audyt użyteczności może obejmować w drugiej kolejności analizę porównawczą względem największych konkurentów w branży, biorąc pod uwagę takie kwestie jak zasady zakupów, ceny oraz sposób prezentowania towaru. 

Dla jakich produktów oferuję audyt UX?

Strony usługowe

Dla Twojej strony internetowej, e-wizytówki czy katalogu usług. Taki audyt trwa maksymalnie kilka dni roboczych.

E-commerce

Dla Twojego sklepu internetowego. W zależności od serwisu, audyt UX sklepu trwa od kilku do kilkunastu dni roboczych.

Aplikacje mobilne

Dla Twojej aplikacji IOS lub Android. W zależności od liczby funkcji, taki audyt trwa od kilku do kilkunastu dni roboczych.

Rozwiązania phygital

Prowadzę również audyty rozwiązań phygital, oceniając ich efektywność w łączeniu świata fizycznego z cyfrowym. 

Audyt UX, który oferuje może być wykonany dla każdego produktu cyfrowego. Mogę przeprowadzić audyt ekspercki dla szkiców, makiet, prototypów i gotowych interfejsów. Wykonuję audyt usability (użyteczności) dla każdego rodzaju stron i aplikacji w celu poprawy doświadczeń użytkowników.

Audyt UX lokalnie

Definicja

Audyt UX – co to jest?

Audyt UX (User Experience) to proces oceny i analizy doświadczenia użytkownika podczas interakcji z danym produktem, stroną internetową, aplikacją lub usługą. Jego celem jest wykrycie potencjalnych problemów z użytecznością.

W trakcie audytu użyteczności korzystam z technik, które umożliwią mi odnalezienie problemów Twojego produktu. Oceniam też, czy jest on dostosowany do potrzeb Twoich użytkowników. 

Każdy audyt strony internetowej kończy się wnioskowaniem i przygotowaniem szczegółowego raportu wraz z rekomendacjami do wdrożenia.

Analiza heurystyczna w audycie UX

Analiza heurystyczna (ang. heuristic evaluation) opiera się na sprawdzeniu witryny pod kątem zasad i wskazówek z danego zestawu heurystyk. Każde złamanie danej heurystyki powinno zostać opisane jako problem w raporcie. 

Zalety analizy heurystycznej

Jak każda metoda przeprowadzenia audytu UX, analiza heurystyczna ma swoje mocne i słabe strony. 

Do plusów należy zaliczyć fakt, że jest ona stosunkowo szybka oraz tania. W oparciu o heurystyki audyt ekspercki może zostać przeprowadzony zarówno na wczesnym etapie produktu (szkice, makiety), na prototypie i istniejącym projekcie. Jest to optymalna metoda do wykrycia podstawowych błędów i złych praktyk User Expierience, na które nie każdy zawsze zwróci uwagę. 

Wady analizy heurystycznej

Z minusów na pewno warto zwrócić uwagę na fakt, że analiza heurystyczna nie wykryje nietypowych problemów na stronie. Często raporty z audytów eksperckich przeprowadzonych na podstawie samej analizy heurystycznej są skażone widzimisię badaczy. Trzeba pamiętać, że specjalista User Experience będzie korzystał inaczej z projektu niż użytkownicy z grupy docelowej. Tak ważnym jest więc uzupełnienie audytu o badanie UX.

Wędrówka poznawcza w audycie UX

Wędrówka poznawcza (ang. cognitive walkthrough) to analiza ekspercka oparta o scenariusze użycia. Polega ona na wcielenie się w rolę użytkownika i przejście przez najistotniejsze procesy – np. proces zakupowy w e-commerce. 

Przykładowe pytania do badania wędrówki poznawczej:  

  • czy użytkownik osiągnie swój cel samodzielnie?

  • czy użytkownik zobaczy wszystkie elementy i informacje potrzebne do osiągnięcia celu?

  • czy proces jest jasny i zrozumiały?

Wędrówka poznawcza stanowi bardzo dobre uzupełnienie dla analizy heurystycznej. Ze zdecydowanych plusów analizy metodą wędrówki poznawczej należy wymienić jej szybkość i taniość. 

Zalety wędrówki poznawczej

Podobnie jak analiza heurystyczna, wędrówka poznawcza nie wymaga działającego produktu – można ją przeprowadzić na każdym etapie jego istnienia. Jest to metoda, która mocno skupia się na odkryciu braków lub nadmiarowych krokach w procesach – np. formularzu zakupowym w sklepie internetowym. 

Wady wędrówki poznawczej

Do jej słabych stron należą ponownie widzimisię i subiektywizm badaczy UX. Trzeba również pamiętać, że wędrówka poznawcza nie mierzy wydajności działań i satysfakcji użytkownika końcowego. 

Lista kontrolna (checklist) w audycie UX

Lista kontrolna (ang. usability checklist) to analiza w dziedzinie UX przeprowadzana w oparciu o opracowaną z góry listę zasad. Polega ona na sprawdzaniu witryny według specjalnych checklist, najczęściej opracowanych na podstawie różnych badań z użytkownikami i rekomendacji ekspertów domenowych. Przykładem takich rekomendacji są 247 web usability guidelines, opracowane przez Dr. Davida Travisa z Userfocus.

Mocnymi stronami list kontrolnych jest szybka i tania analiza, którą mogą przeprowadzić osoby bez dużego doświadczenia w obszarze UX. Dzięki ścisłym wytycznym, łatwo jest wykryć problemy na stronie. Z uwagi na proces opracowywania takich list, ta metoda analizy jest z pewnością bardziej obiektywna niż dwie poprzednie metody.

Ze słabych stron, takie checklisty UX często nie są aktualizowane i nie nadążają one za najnowszymi trendami w świecie digitalowym. Poprzez zamknięty charakter list kontrolnych bardzo trudne jest odkrycie nietypowych problemów na stronie.